Succesverhaal van Jurgen
Wat ik toen zocht, had Heijmans te bieden.

Jurgen is 57 jaar oud, wonend in Boekel en sinds vorig jaar mei begonnen als Servicetechnicus bij Heijmans. In dienst van Heijmans is Jurgen volledig werkzaam op het woningpark van Oro. Deze organisatie is een zorgaanbieder, gespecialiseerd in de zorg, ondersteuning en begeleiding van mensen van alle leeftijden met een verstandelijke beperking of een ontwikkelingsachterstand. Hier is hij dus werkzaam als Servicetechnicus en hét aanspreekpunt voor alle installaties die daar zijn. Zodoende doet hij niet alleen de storingen en onderhoud van de installaties, maar ook werkt hij vaak samen met het huisvestingteam van Oro. Hierin heeft hij een adviserende rol. ‘Als het over de gebouwen gaat, geef ik bijna altijd advies. Het team komt vaak bij me met vragen als: wat gaan we doen? Hoe lossen we problemen op die er zijn? Hoe zitten bepaalde gebouwen in elkaar? Ik ken de gebouwen van binnen bijna beter dan de collega's van huisvesting!' Het werkt voor Oro dan ook heel fijn dat ze 1 aanspreekpunt hebben. Voorheen hadden ze voor alle verschillende facetten, verschillende installateurs. ‘Nu is het gewoon mij bellen. Meestal weet ik het antwoord wel en dan wordt het gewoon geregeld.'
Tot voor kort was Jurgen alleen verantwoordelijk voor het gehele park, maar sinds kort is Wim, een collega van Heijmans, aangesloten bij Jurgen om samen het volledige beheer en onderhoud te doen. ‘Men had niet in de gaten hoeveel werk hier op je af komt; reparaties, lekkages, verbouwingen, alles kwam bij mij. Er lag veel meer werk voor het oprapen dan in het begin werd overzien. Het is gewoon gigantisch!'
‘Het voordeel is dat ik goed contact heb met de huisvesting van Oro. Als ik iets zeg is het al snel: ‘Voer maar uit!''
Ook heeft Jurgen zijn eigen magazijn gecreëerd. Hij gaf aan: ‘Als je problemen snel opgelost wil hebben, moet je materialen voorradig hebben, dan kan je er meteen mee aan de slag.' Vaak duurt het leveren van bepaalde onderdelen namelijk zeker een dag. Om efficiënt te kunnen werken kreeg Jurgen een ruimte ter beschikking waarin hij de onderdelen op kan slaan die hij veelvoudig nodig heeft. Als er dan spoedgevallen zijn, kan hij direct aan de slag!
Jurgen vindt zijn werk ook heel bijzonder. Hij vertelt lachend dat hij veel contact heeft met de bewoners van Oro. ‘Ze kennen me onderhand al goed hier. Als ik rondloop of fiets word ik altijd begroet en nageroepen, dat is heel leuk!' Zo wordt hij vaak herkent door bijvoorbeeld het repareren van een verwarming of een douche. Dit maakt zijn werk natuurlijk heel anders dan bij een doorsnee installateur. ‘Dan ben je misschien in een jaar 2 keer op eenzelfde locatie werkzaam, maar ik bouw echt een relatie op met mijn omgeving.'
Al met al in zijn werk enorm dynamisch. Het is daarom ook niet zo gek dat hetgeen hij minder leuk vindt aan zijn werk de administratie is. Hij zegt lachend: ‘Wij zijn techneuten, die moeten niet achter een laptop gaan zitten.'
Maar waar begon de zoektocht van Jurgen naar een job als deze? Hij vertelt dat hij niet meer lekker op zijn plek zat bij zijn vorige werkgever. Hij was via dit bedrijf toevallig ook werkzaam op 2 zorginstellingen (waarvan 1 vergelijkbaar met Oro), maar dit veranderde. Het bedrijf wilde van deze contracten af en gingen meer de particuliere markt en bouwverenigingen ondersteunen. Dit betekende veel onderhoud van grote installaties in onder andere flatgebouwen. Veel collega's hadden hier niet de juiste ervaring voor waardoor veel van dit werk bij Jurgen kwam te liggen. Op die manier was er voor hem weinig uitdaging meer aan en werd hij ook zeker niet gelukkig van zijn dagelijkse omgeving. Jurgen zocht een nieuwe uitdaging en kwam zodoende, via LinkedIn, in contact met Stijn. Hij wilde graag werken op een vaste plek omdat hij dat gewoonweg veel fijner vindt werken dan bijvoorbeeld langs 2 of 3 klanten gaan op een dag.
Na een kennismaking met elkaar, had Stijn vrijwel direct bij 3 partijen een gesprek kunnen regelen voor Jurgen. Maar 2 daarvan spraken hem uiteindelijk niet erg aan. Dit betrof vrij specifieke opdrachten, maar Jurgen is zo breed gespecialiseerd dat hij veel meer diversiteit wilde in zijn functie. Zo is hij gespecialiseerd als Koelmonteur, in elektrotechniek, elektrisch schakelen, meet- en regeltechniek en is hij in het bezit van periodiek onderhoud (dit houdt in dat hij het onderhoud van ketels boven de 100 kW mag uitvoeren). Het zou daarom zonde zijn om zijn kennis en ervaring niet te benutten. Toen hij met Heijmans het gesprek aan ging, bleek dit wel het geval. In zijn huidige functie bij Heijmans komt hij dan ook alles tegen: alle gebouwen van Oro hebben meet- en regeltechniek, koelmachines, luchtbehandeling en ventilatoren, verwarming, warmtepompen, zonnepanelen, etc.
‘Ik werk op 1 locatie, maar toch is het heel divers. Ik kom alle facetten van de installatietechniek tegen.'
‘Wat ik toen zocht, had Heijmans te bieden.'
De toekomst van Jurgen binnen Heijmans en Oro ziet er veelbelovend uit. Er staan namelijk mooie projecten op de planning waaronder veel renovaties van de vele woningen op het park en ook zal het zwembad volledig vernieuwd worden. Het budget hiervoor is mega verteld Jurgen en dat betekent dan ook flink doorpakken!
Verder kijkt hij ernaar uit om dagelijks te blijven genieten van zijn werk op het mooie park van Oro en zijn dynamische omgeving. Hij vindt het mooi om te merken dat men altijd eerst bij hem komt met vragen. Hij hoopt daarmee zijn expertise in te kunnen blijven zetten en het beste eruit te blijven halen. Afgelopen jaar hebben ze binnen Heijmans een klanttevredenheidsonderzoek gedaan en daaruit bleek dat de hoogste score van Oro kwam. En dat terwijl ze toentertijd pas een half jaar bezig waren. Jurgen wil deze spirit graag voortzetten in de toekomst!