Succesverhaal van Tom
Ik had de beste klik gewoon bij Homij. Het is bijna niet over het werk gegaan. Het was heel persoonlijk!
Er kwam een vacature voorbij waarin Kracht op zoek was naar een Werkvoorbereider E. Tom, die het destijds niet meer naar zijn zin had bij zijn werkgever, werd hier direct enthousiast van. Hij reageerde en kwam in contact met consultant Stijn. Tom wilde graag ergens anders een nieuwe uitdaging aangaan waar hij én op de fiets naar toe kon én waar hij het gevoel had thuis te kunnen komen. Dit is meer dan gelukt! Samen met Stijn heeft Tom de perfect passende uitdaging gevonden bij Homij in Eindhoven. Hier is hij sinds een jaar werkzaam als Werkvoorbereider.
Tom begon zijn carrière bij Homij in Eindhoven als Werkvoorbereider Service en Onderhoud (Technisch Beheer). Nu, een jaar later, is hij Werkvoorbereider Projecten. Sinds kort heeft hij dus de overstap gemaakt naar een andere business unit. Hier is hij is verantwoordelijk voor het helpen van de projectleiders met hun dagelijkse werkzaamheden. Verder ondersteunt hij waar nodig. Een greep uit zijn dagelijkse werkzaamheden zijn het uitvoeren van bestellingen, het controleren van tekeningen en alles bouwklaar maken voor de monteurs. Ook verzorgt hij de planning van de monteurs en is hij samen met de projectleider het eerste aanspreekpunt voor het buitenpersoneel.
"Overal waar ik kan helpen, help ik andere mensen."
Het leuke aan zijn werk vind Tom het diverse contact dat hij dagelijks heeft met meerdere lagen personeel. Zo schakelt hij met projectleiders, monteurs, klanten, directie, leveranciers, etc. Dit maakt zijn werk interessant en boeiend.
In zijn functie als werkvoorbereider mag hij veel zelf beslissen. Toch vind hij het minder leuke aan zijn functie dat hij veel verantwoording af moet leggen. De echte knopen die gehakt moeten worden, worden gedaan door andere partijen. Tom schets een situatie: "Neem bijvoorbeeld de verlichting in deze kantoor ruimte. Dat soort beslissingen maakt een projectleider in samenspraak met een engineer. Daarin heb je als werkvoorbereider weinig te vertellen."Voordat Tom aan de slag ging als werkvoorbereider heeft hij veel werkervaring binnen het vakgebied opgedaan in andere functies. Hij is begonnen in de uitvoering als monteur en daarna is hij doorgegroeid naar BIM-Modelleur en Calculator. In die functies zag hij zijn werkvoorbereider altijd als voorbeeld.
"Ik dacht altijd: dat is wel iets wat ik zou willen! Of Projectleider, maar dat is de volgende stap."
Tom kijkt dan ook graag verder binnen zijn carrière. Hij is nu voornamelijk bezig met elektrotechnische installaties en wilt graag zijn kennis uitbreiden aan de werktuigbouwkundige kant van de installatietechniek. Daarnaast wilt hij gewoonweg veel ervaring op doen. Hiermee wilt hij richting Projectleider groeien en uiteindelijk zijn eigen projecten gaan draaien.
Toch heeft hij geleerd niet te snel te moeten willen gaan. In zijn functie wilt Tom graag alles goed doen en snel afhebben. Hij heeft van de contractbeheerders in zijn team geleerd dat dat niet altijd goed is. "Nu weet ik dat je af en toe een stap terug moet nemen, je werk goed en overzichtelijk bekijken en dan pas verder gaan."
Tom had het destijds niet meer naar zijn zin bij zijn vorige werkgever en wilde graag ergens anders een nieuwe uitdaging aangaan. Toch zat hij niet op de schopstoel. Hij had een duidelijke afspraak met zichzelf gemaakt: "Ik ga nu iets zoeken waar ik kan aarden en bij wijze van thuis kan komen." De keuze voor Homij heeft Tom dan ook weloverwogen gemaakt.
Zijn eerste sollicitatiegesprek heeft hij gevoerd met Harry, Directeur Homij Eindhoven. Dit was een zeer positieve ervaring en er was direct een klik. "We hadden gewoon een heel leuk gesprek. Het is bijna niet over het werk gegaan. Het was heel persoonlijk!"Verder verteld Tom dat er destijds in het team van Service en Onderhoud weinig teameenheid was. Daarom zocht Harry een "verbinder". Iemand die een goede klik op zou kunnen zoeken met de rest van het team en daarmee de verbinding aan kon gaan. Hierdoor zouden meer mensen voor elkaar gaan lopen en het werk stimuleren.
De verbinder is Tom zeker geworden. Hij geeft namelijk aan het meest trost te zijn op het feit dat zijn collega's allemaal graag met hem samenwerken. Bij zijn nieuwe team (team projecten) heeft de projectleider zelfs specifiek om Tom gevraagd als aanvulling voor zijn team. De collega's uit het team Service en onderhoud vonden het jammer om Tom te zien vertrekken. Ze vonden hem een fijne collega die dingen goed uitzocht en heel handig is met computers.
In de periode dat Tom op zoek ging naar een passende nieuwe uitdaging, heeft hij meerdere sollicitatiegesprekken gehad bij verschillende bedrijven. Maar koos toch zeer overtuigd voor Homij. "Ik had de beste klik gewoon hier. Het persoonlijke sprak me heel erg aan."
Dat ervaart hij nu nog steeds zo. "Als er iets aan de hand is, krijg je altijd de ruimte. Zolang je maar communiceert, dan is alles bespreekbaar." Stijn voegt hier aan toe: "Dit zegt natuurlijk heel veel. Tom had wel meer dan 14 gesprekken lopen waarvan 1 bij Homij. Hij heeft alles kunnen afwegen aan elkaar en toch is zijn keuze hier uiteindelijk op gevallen.
"Eerst persoonlijk, dan werk."De procedure met Kracht is uiteindelijk toch heel snel gegaan. Stijn nam na de sollicitatie van Tom direct contact met hem op. Tom verteld: "Het contact is meteen goed bevallen, heel erg goed zelfs! Ik kreeg als snel een open en eerlijk gevoel bij Stijn."
Verder zegt hij over de sollicitatieprocedure: "Ik ging op een dinsdag op gesprek en vrijdag was het rond!" Hij voegt er lachend aan toe: "Er hoefde zelfs geen tweede gesprek te komen, ze wilde me bij Homij gewoon graag binnen halen." De maandag erop kwam Tom langs op het kantoor van Kracht en daar tekende hij het contract met Stijn. "Bij Homij had ik veruit het beste gevoel!" En dat blijkt want Tom zit er helemaal op zijn plek!