Checklist

Wat heb je nodig als zzp'er in de bouw?

Anne-Loes Middelhoven
  • Door: Anne-Loes Middelhoven
  • Publicatie: 24-05-2024
  • Tags: Tips

Checklist zzp'er in de bouw

In de wereld van de bouw kiezen steeds meer vakmensen ervoor om als zzp'er (zelfstandige zonder personeel) aan de slag te gaan. Sta jij ook op dit punt? Dan zijn er verschillende zaken die je moet regelen om je bedrijf soepel te laten draaien en te voldoen aan wet- en regelgeving. Aan de hand van een checklist nemen wij je mee de voorbereidingen en vertellen we je stap voor stap wat je nodig hebt als zzp'er in de bouw!

1. Inschrijven bij KVK

Begin bij het begin. Voordat je überhaupt aan de slag kan gaan als zzp'er in de bouw, moet je je bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK). Dit is wettelijk verplicht en het stelt je in staat om legaal aan de slag te kunnen als zzp'er. Het inschrijven bij de KVK kan gewoon online. Je bepaalt je bedrijfsnaam en kiest de rechtsvorm die bij je onderneming past. Na een bezoekje aan het KVK-kantoor kan je direct aan de slag

wat_heb_je_nodig_als_zzper_in_de_bouw_0.webp 171.61 KB

2. Verzekeren

Als zzp'er ben je zelf verantwoordelijk voor je verzekeringen. En zeker in de bouw is het aan te raden om dit goed te regelen. Vanzelfsprekend kan je proberen deze risico's zo klein mogelijk te houden tijdens de werkzaamheden door netjes te voldoen aan de veiligheidsvoorschriften die er gelden. Maar een ongeluk zit altijd in een klein hoekje. Voorkom onvoorziene kosten doordat je bijvoorbeeld verkeerde materialen gebruikt, schade veroorzaakt of jezelf bezeerd. Zorg daarom voor verzekeringen als arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV), ongevallenverzekering, beroepsaansprakelijkheidsverzekering en de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

Zonder goede verzekeringen loop je aanzienlijke financiële risico's. Bij ziekte of een ongeval kun je niet werken en verlies je inkomen. Een AOV zorgt voor inkomen tijdens deze periodes. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering beschermt tegen claims van klanten bij fouten in je werk, terwijl een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekking biedt voor schade aan derden. Dit voorkomt persoonlijke aansprakelijkheid en financiële problemen. Ook tijdens vakanties heb je geen doorbetaalde dagen als zzp'er. Door een deel van je inkomsten te reserveren en eventueel een aanvullende verzekering af te sluiten, blijf je financieel stabiel. Goede verzekeringen zorgen voor continuïteit en stabiliteit van je bedrijf, zodat je met een gerust hart kunt werken.

3. Pensioen

Voor een pensioen ben je ook niet automatisch verzekerd als je een zzp'er in de bouw bent. Zorg hier dus zelf voor. Je kan als zelfstandige een oudedagsreserve opbouwen. Dit kan je doen door jaarlijks een deel van je gemaakte winst opzij te zetten. Daarnaast dien je in sommige gevallen verplicht deel te nemen aan een pensioenfonds. Dit geldt voor schilders-, glaszet- en afwerkingsbedrijven en natuursteenbedrijven, terrazzo-/vloerenbedrijven en stukadoors- of afbouwbedrijven. Door het relatief zware werk is er een goede pensioenvoorziening beschikbaar waar je na je gewerkte jaren gebruik van kan maken.

4. Uitrusting


Benodigdheden
Wanneer de voorbereidingen op papier zijn afgerond, kan het echte werk beginnen. Daarbij is het essentieel om over de juiste benodigdheden te beschikken. Investeer daarom in hoogwaardige materialen en hulpmiddelen die je als zzp'er nodig hebt om je werkzaamheden efficiënt te kunnen uitvoeren. Denk hierbij aan een goed ingerichte laptop, meetapparatuur, en softwarepakketten die passen bij de diensten die je levert.

Veiligheid
Veiligheid staat altijd voorop. En zeker in de bouwsector. Zorg er daarom voor dat je over de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's) beschikt. Denk hierbij aan werkkleding, een helm, gehoorbescherming, een veiligheidsbril, etc. Dit is niet alleen veilig, maar het zorgt ook voor een professionele eerste indruk op potentiële klanten. Ook zij hechten veel aan het waarborgen van veiligheid op de werkplek.

Voertuig
Om überhaupt aan de dienst te kunnen beginnen, moet je natuurlijk ook ergens kunnen komen. Schaf daarom een goed voertuig aan waarin je je materialen en gereedschappen van en naar de werkplaats kan vervoeren. Een bus of vrachtwagen is hiervoor een geschikte bedrijfswagen.

wat_heb_je_nodig_als_zzper_in_de_bouw_1.webp 104.88 KB

5. Opleiding en certificering

Als zzp'er in de bouw heb je waarschijnlijk al veel kennis en ervaring opgedaan in de branche. Wel is van belang om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en technieken zodat je relevant blijft. Doe dit door middel van het volgen van (bouw)opleidingen en het behalen van certificeringen voor zzp'ers. Door dit uit te dragen, zet jij jezelf als professional neer in de huidige markt!

6. Netwerk

Het hebben van een sterk netwerk aan klanten, leveranciers en collega's is van groot belang als je zzp'er bent in de bouw. Via deze connecties kom jij hoogstwaarschijnlijk aan nieuwe en uitdagende opdrachten/projecten. Besteed daarom veel tijd aan het opbouwen en onderhouden van deze branche gerelateerde relaties. Daarnaast is marketing essentieel voor het aan de man brengen van jouw diensten. Maak daarom gebruik van social media kanalen en lees je in over het gebruik van online marketing voor zzp'ers.

wat_heb_je_nodig_als_zzper_in_de_bouw_2.webp 139.64 KB

7. Zelfstandigheid

Als zzp'er in de bouwsector, wordt verwacht dat je je werkzaamheden zelfstandig uitvoert zonder directe leiding of toezicht. Dit betekent dat je verantwoordelijk bent voor het plannen, organiseren en uitvoeren van projecten op eigen kracht. Klanten verwachten vaak dat je je expertise en ervaring inbrengt om problemen op te lossen en beslissingen te nemen zonder voortdurende begeleiding, Deze mate van zelfstandigheid is een norm in de branche. Klanten huren vaak zzp'ers in omdat ze vertrouwen op je capaciteiten om projecten effectief en efficiënt te beheren.

8. Administratie

Na het leveren van je dienst, is een goed beheer van je bedrijf op papier van cruciaal belang voor het succes van jouw zelfstandige onderneming. Zo dien je je administratie bij te houden en daarin verschillende onderdelen aan te geven. Hierin onderscheiden we twee soorten administratie:

Financiële administratie
Het woord zegt het al: dit bestaat enkel uit financiën zoals inkoop- en verkoopfacturen en bonnetjes. Je kan ervoor kiezen om dit zelf bij te houden in Excel of in een online boekhoudsysteem. Je kan ook een boekhouder in de arm nemen en dit gedeelte uitbesteden.

Werkadministratie
Naast het financiële gedeelte is het ook belangrijk om offertes op te stellen, je werk te registreren en bijbehorende factureren en afspraken te plannen en bij te houden. Dit is dus je werkadministratie. Ook dit kan je bijhouden in Excel of een ander online systeem.

Als administratie in het geheel niet jouw cup of tea is, kan je ook investeren in administratieve tools en boekhoudsoftware voor zzp'ers die je kunnen helpen bij het bijhouden van facturatie, boekhouding, klantenbeheer, etc.

wat_heb_je_nodig_als_zzper_in_de_bouw_3.webp 165.06 KB

Aan de slag als zzp'er in de bouw

Als zzp'er in de bouw zijn er vele zaken waar je rekening mee moet houden. Op die manier kan je een succesvolle zelfstandige onderneming runnen. Hierin is een goede voorbereiding, de juiste tools en uitrusting, administratieve vaardigheden en een sterk netwerk van essentieel belang. Door hierin te investeren zal niet alleen je bedrijf groeien, maar ook je reputatie als betrouwbare en specialistische zzp'er in de bouw!

Het zzp'er zijn biedt vrijheid en zelfstandigheid, maar komt met uitdagingen zoals het regelen van eigen verzekeringen, pensioen en administratie, zonder doorbetaalde vakantiedagen of inkomenszekerheid bij ziekte. Dit in tegenstelling tot een vast dienstverband, dat meer stabiliteit en sociale zekerheid biedt. Overweeg je om zzp'er te worden? Gebruik onze checklist om een weloverwogen beslissing te maken en goed voorbereid aan de slag te gaan en lees hier alles over de voor- en nadelen van zzp'ers in de bouw!