Werken vanuit Kracht
Werken vanuit Kracht is weten waar je kwaliteiten liggen.
Weekstatistieken maken en bespreken met je leidinggevende, je strijdplan van deze week! Welke kandidaten ga je waar voorstellen en waarom? Welke sollicitatieprocedures heb je lopen en hoe ga je deze naar een succesvolle bemiddeling leiden?
Je zit in de auto op weg naar een nieuwe klant, als specialist raak je direct de juiste snaar. Je adviseert hem over ontwikkelingen die je in de markt ziet, in vertrouwen deelt hij zijn strategische keuzes. Samen komen jullie tot de conclusie dat hij een Projectleider nodig heeft. Op weg naar kantoor bel je jouw gemiste oproepen na. Een kandidaat vraagt om advies tijdens zijn contractonderhandeling, die verschaf je. Vol enthousiasme ga je acquisitie bellen. Je belt de klant, overtuigt hem en succes: jouw kandidaat mag op gesprek. Een andere klant belt je, twijfels, nu niet meer. Je reageert op wat mailtjes, plaats de vacature voor Projectleider en beoordeelt binnengekomen CV's. Je kijkt op de klok en ziet tot jouw verbazing: het is al 7 uur.
Het leven van een consultant gaat niet altijd over rozen, het is vallen en opstaan. Als je een ervaren personeelsbemiddelaar vraagt wat hij geleerd heeft van het vak, dan zal hij altijd zeggen ‘'op m'n bek gaan''. Twee bemiddelingen zijn vanochtend op het laatste moment afgeketst, je had ze eigenlijk al geteld. Wat is er mis gegaan, hoe heeft dit kunnen gebeuren? Samen met je leidinggevende evalueer je wat je beter had kunnen doen. Wat ben je vergeten te vragen?
Kop op en weer doorgaan, de volgende kandidaat komt op kantoor aan voor zijn intake. Tijdens dat gesprek van meer dan een uur leert hij kanten van zichzelf kennen die hij nog nooit had doorzien, daar ben jij voor. Hij gaat met een overladen gevoel naar huis, wetende dat jij hem gaat helpen, zijn vertrouwen is gewonnen. Direct na het intakegesprek stel je het CV op. De klant is niet alleen geïnteresseerd in de werkervaring, taken en projecten van de kandidaat, maar ook in de door jouw omschreven persoonlijke indruk en vakinhoudelijke kracht. Persoonlijkheid en competenties zijn de nieuwe beoordelingscriteria.
Deze ochtend begint een stuk beter dan gisteren. Samen met jouw leidinggevende ga je naar het huis van een kandidaat om daar samen zijn arbeidscontract toe te lichten en te ondertekenen. De handtekening staat, de bemiddeling is rond! Terug op kantoor vier je een bescheiden feestje en zet je een streepje bij jouw naam op het plaatsingsbord. Kandidaten zijn 's avonds beter bereikbaar dan overdag, daarom ga je met heel het team een paar uurtjes overwerken om kandidaten die je kent uit het verleden weer eens bellen om te vragen hoe het met ze gaat, welke marktontwikkelingen zij zien en of ze nog goed op hun plek zitten. Want zowel met klanten als met kandidaten is het belangrijk om in contact te blijven. Maar eerst, pizza eten met z'n allen!
Donderdag is een erg enerverende, zeg maar gerust chaotische dag. De dag begint al 's ochtends in de auto met een belletje van een kandidaat die zijn sollicitatiegesprek bij je klant wilt afzeggen, je vraagt goed op hem door, buigt zijn weerstand om en weet hem toch op gesprek te laten gaan. Aangekomen op kantoor pleeg je wat acquisitie telefoontjes en stel je jouw kandidaat van woensdag drie keer voor. In de middag evalueer je telefonisch een tweetal lopende sollicitatiegesprekken. Als consultant ben je het smeermiddel tussen klant en kandidaat. Je vraagt tot in detail door op wat er in een sollicitatiegesprek gezegd is. Wat ging goed? Wat had je graag anders gezegd? Je merkt op dat een kandidaat spijt heeft van één bepaalde opmerking, hij legt je uit hoe hij het beter had kunnen verwoorden. Je belt de klant, evalueert hetzelfde en inderdaad, de opmerking was al wat verkeerd gevallen. Gelukkig ben jij er om dit kreukeltje glad te strijken!
Vandaag is een extra leuke dag! Je gaat op projectbezoek bij een gedetacheerde kandidaat die je zo'n drie maanden geleden bemiddeld hebt bij een van je vaste klanten. Het gaat om een uitvoerder, iemand die de uitvoering van een bouwproject in goede banen leidt. Hij leidt je rond op zijn bouwplaats, de nieuwbouw van een ziekenhuis! Fantastisch om zo'n kijkje in de keuken te krijgen. Hij heeft het uitstekend naar zijn zin. Je gaat ook even een gesprek aan met je klant, haalt maar liefst twee nieuwe vacatures op en bespreekt zelfs het eventueel verlengen van de detacheringsperiode omdat de samenwerking zo goed bevalt. De rest van het uur babbel je wat weg, voetbal, kinderen, muziek, van alles komt voorbij. Dat is zo leuk aan het creëren van een vaste klantenkring en netwerk! Het is vrijdag eind van de dag en tijd om de balans op te maken. Wie is de winnaar van deze week? Welke consultant heeft de meeste kandidaten voorgesteld? Welke consultant heeft de meeste bemiddelingen afgerond? Het was een succesvolle week, tijd voor een biertje en een potje tafelvoetbal!