Succesverhaal van Jurgen

Wat ik toen zocht, had Heijmans te bieden.

Jurgen is 57 jaar oud, wonend in Boekel en sinds vorig jaar mei begonnen als Servicetechnicus bij Heijmans. In dienst van Heijmans is Jurgen volledig werkzaam op het woningpark van Oro. Deze organisatie is een zorgaanbieder, gespecialiseerd in de zorg, ondersteuning en begeleiding van mensen van alle leeftijden met een verstandelijke beperking of een ontwikkelingsachterstand. Hier is hij dus werkzaam als Servicetechnicus en hét aanspreekpunt voor alle installaties die daar zijn. Zodoende doet hij niet alleen de storingen en onderhoud van de installaties, maar ook werkt hij vaak samen met het huisvestingteam van Oro. Hierin heeft hij een adviserende rol. ‘Als het over de gebouwen gaat, geef ik bijna altijd advies. Het team komt vaak bij me met vragen als: wat gaan we doen? Hoe lossen we problemen op die er zijn? Hoe zitten bepaalde gebouwen in elkaar? Ik ken de gebouwen van binnen bijna beter dan de collega's van huisvesting!' Het werkt voor Oro dan ook heel fijn dat ze 1 aanspreekpunt hebben. Voorheen hadden ze voor alle verschillende facetten, verschillende installateurs. ‘Nu is het gewoon mij bellen. Meestal weet ik het antwoord wel en dan wordt het gewoon geregeld.'

Tot voor kort was Jurgen alleen verantwoordelijk voor het gehele park, maar sinds kort is Wim, een collega van Heijmans, aangesloten bij Jurgen om samen het volledige beheer en onderhoud te doen. ‘Men had niet in de gaten hoeveel werk hier op je af komt; reparaties, lekkages, verbouwingen, alles kwam bij mij. Er lag veel meer werk voor het oprapen dan in het begin werd overzien. Het is gewoon gigantisch!'

het_verhaal_van_jurgen_1.webp 219.39 KB
Het leuke aan zijn werk vindt Jurgen de diversiteit: ‘We doen hier alles!'. Naast alle storingen is Jurgen bijvoorbeeld ook bezig met de verduurzaming van alle woningen. Ook hierin gaat het huisvestingteam af op zijn ervaring en advies. Voorheen was het lastig om snel iets van de grond te krijgen, omdat je voor verschillende problemen een andere installateur nodig had. Jurgen is dagelijks werkzaam op het park en daardoor is het lijntje heel kort. Jurgen is kort gezegd de man voor alles! ‘Als ik een telefoontje krijg voor een spoedgeval, dan ga ik daar meteen naartoe en dan is het vrijwel direct opgelost. Terwijl er voorheen eerst een installateur gebeld moest worden, die had pas na 2 dagen tijd om langs te komen en die zag dan niet meteen hoe het allemaal in elkaar steekt. Ik ken hier alle woningen dus ik kan meteen aan de slag!'

‘Het voordeel is dat ik goed contact heb met de huisvesting van Oro. Als ik iets zeg is het al snel: ‘Voer maar uit!''

Ook heeft Jurgen zijn eigen magazijn gecreëerd. Hij gaf aan: ‘Als je problemen snel opgelost wil hebben, moet je materialen voorradig hebben, dan kan je er meteen mee aan de slag.' Vaak duurt het leveren van bepaalde onderdelen namelijk zeker een dag. Om efficiënt te kunnen werken kreeg Jurgen een ruimte ter beschikking waarin hij de onderdelen op kan slaan die hij veelvoudig nodig heeft. Als er dan spoedgevallen zijn, kan hij direct aan de slag!

het_verhaal_van_jurgen_2.webp 190.86 KB
‘Veel dingen moeten hier dezelfde dag opgelost worden; de mensen hier hebben zorg nodig en daarom moeten dingen zoals warm water snel gefixt zijn. Dan kan het leven hier gewoon doorgaan.'

Jurgen vindt zijn werk ook heel bijzonder. Hij vertelt lachend dat hij veel contact heeft met de bewoners van Oro. ‘Ze kennen me onderhand al goed hier. Als ik rondloop of fiets word ik altijd begroet en nageroepen, dat is heel leuk!' Zo wordt hij vaak herkent door bijvoorbeeld het repareren van een verwarming of een douche. Dit maakt zijn werk natuurlijk heel anders dan bij een doorsnee installateur. ‘Dan ben je misschien in een jaar 2 keer op eenzelfde locatie werkzaam, maar ik bouw echt een relatie op met mijn omgeving.'

het_verhaal_van_jurgen_3.webp 516.14 KB
Dat hij vaak herkend wordt door het doen van bepaalde reparaties is ook niet zo gek. Er gaat namelijk geregeld iets kapot. Door het werken met mensen met een verstandelijke beperking, komt hij vaak situaties tegen waarin agressie de overhand heeft genomen. ‘Hier krijgen ze echt alles kapot. Ik vervang bijvoorbeeld minimaal 2 keer per week een doucheslang die door midden is getrokken. In mijn magazijn heb ik er standaard 10 van liggen.' Zijn dagelijkse werkzaamheden bestaan dus niet alleen uit de standaard installatiewerkzaamheden, maar bijvoorbeeld ook uit het hufterproof maken van een badkamer. Hierin moet hij ook geregeld rekening houden met het uitvoeren van werkzaamheden op een moment als er niemand aanwezig is in een de desbetreffende ruimte. Een ‘vreemd' persoon in de ruimte kan voor bepaalde bewoners gewoonweg te veel zijn en een trigger tot een uitbraak zijn. Als hij/ zij dan naar de dagbesteding o.i.d. is, kan Jurgen rustig zijn ding doen.

Al met al in zijn werk enorm dynamisch. Het is daarom ook niet zo gek dat hetgeen hij minder leuk vindt aan zijn werk de administratie is. Hij zegt lachend: ‘Wij zijn techneuten, die moeten niet achter een laptop gaan zitten.'

Maar waar begon de zoektocht van Jurgen naar een job als deze? Hij vertelt dat hij niet meer lekker op zijn plek zat bij zijn vorige werkgever. Hij was via dit bedrijf toevallig ook werkzaam op 2 zorginstellingen (waarvan 1 vergelijkbaar met Oro), maar dit veranderde. Het bedrijf wilde van deze contracten af en gingen meer de particuliere markt en bouwverenigingen ondersteunen. Dit betekende veel onderhoud van grote installaties in onder andere flatgebouwen. Veel collega's hadden hier niet de juiste ervaring voor waardoor veel van dit werk bij Jurgen kwam te liggen. Op die manier was er voor hem weinig uitdaging meer aan en werd hij ook zeker niet gelukkig van zijn dagelijkse omgeving. Jurgen zocht een nieuwe uitdaging en kwam zodoende, via LinkedIn, in contact met Stijn. Hij wilde graag werken op een vaste plek omdat hij dat gewoonweg veel fijner vindt werken dan bijvoorbeeld langs 2 of 3 klanten gaan op een dag.

Na een kennismaking met elkaar, had Stijn vrijwel direct bij 3 partijen een gesprek kunnen regelen voor Jurgen. Maar 2 daarvan spraken hem uiteindelijk niet erg aan. Dit betrof vrij specifieke opdrachten, maar Jurgen is zo breed gespecialiseerd dat hij veel meer diversiteit wilde in zijn functie. Zo is hij gespecialiseerd als Koelmonteur, in elektrotechniek, elektrisch schakelen, meet- en regeltechniek en is hij in het bezit van periodiek onderhoud (dit houdt in dat hij het onderhoud van ketels boven de 100 kW mag uitvoeren). Het zou daarom zonde zijn om zijn kennis en ervaring niet te benutten. Toen hij met Heijmans het gesprek aan ging, bleek dit wel het geval. In zijn huidige functie bij Heijmans komt hij dan ook alles tegen: alle gebouwen van Oro hebben meet- en regeltechniek, koelmachines, luchtbehandeling en ventilatoren, verwarming, warmtepompen, zonnepanelen, etc.

‘Ik werk op 1 locatie, maar toch is het heel divers. Ik kom alle facetten van de installatietechniek tegen.'

het_verhaal_van_jurgen_4.webp 334.23 KB
Stijn vult Jurgen hierop aan: ‘De kennis die Jurgen heeft, sluit perfect aan bij alles wat hier op het park moet gebeuren. Heijmans zocht echt iemand die op alle verschillende vakken van de W-installaties veel ervaring heeft.' De keuze van Heijmans om Jurgen een aanbod te doen, was dan ook na het eerste gesprek al bepaald. Door zijn ervaring op vaste projecten (en toevallig ook op zorginstellingen) was de match met Oro al snel gemaakt!

‘Wat ik toen zocht, had Heijmans te bieden.'

De toekomst van Jurgen binnen Heijmans en Oro ziet er veelbelovend uit. Er staan namelijk mooie projecten op de planning waaronder veel renovaties van de vele woningen op het park en ook zal het zwembad volledig vernieuwd worden. Het budget hiervoor is mega verteld Jurgen en dat betekent dan ook flink doorpakken!

Verder kijkt hij ernaar uit om dagelijks te blijven genieten van zijn werk op het mooie park van Oro en zijn dynamische omgeving. Hij vindt het mooi om te merken dat men altijd eerst bij hem komt met vragen. Hij hoopt daarmee zijn expertise in te kunnen blijven zetten en het beste eruit te blijven halen. Afgelopen jaar hebben ze binnen Heijmans een klanttevredenheidsonderzoek gedaan en daaruit bleek dat de hoogste score van Oro kwam. En dat terwijl ze toentertijd pas een half jaar bezig waren. Jurgen wil deze spirit graag voortzetten in de toekomst!

het_verhaal_van_jurgen_5.webp 187.68 KB