Succesverhaal van Jasper
Hoe ga je van modelleren naar programmeren?
Ik ben Jasper ik ben 3 jaar geleden begonnen bij DigiBase als werkstudent. Ik had men studie nog niet helemaal afgerond, maar wilde graag bij mijn opleiding gerelateerd werk gaan doen. Zodoende ben ik uiteindelijk hier gaan werken. Zo kon ik werkervaring opdoen in de branche en had ik meteen een plek waar ik kon afstuderen. Uiteindelijk is dat gelukt en ben ik hier ook afgestudeerd. Na een jaar als "werk student", werk ik nu al 2 jaar als BIM Engineer. Dat is ook de kern waarom ik hier met veel plezier werk. Dat je heel veel leermogelijkheden heb en jezelf kan blijven ontwikkelen.
Ik heb de studie Built Enviroment gedaan. Dat was toen ik eraan begon een nieuwe opleiding. Er werden alle technische facetten tot 1 opleiding gebundeld. Stukje technische bedrijfskunde, constructief, mechanica, bouwkunde, ICT. Uiteindelijk tijdens mijn opleiding me gaan richten op het BIM verhaal en op ICT. Hier ben ik uiteindelijk ook in afgestudeerd. "Hoe ga je van modelleren naar programmeren"? Dat is ook wat ik nu doe. Ik ben in principe BIM Engineer, maar ik focus me meer op de conceptwoningen en dan voornamelijk de automatisering in de werkvoorbereiding.
Hoe kun je het modeleerproces versnellen door dat in code te verwerken en het te standaardiseren en te automatiseren. Ik zie mezelf een beetje tussen bouwkunde en ICT inzitten. Een pure bouwkundige zou een ict'er moeilijker kunnen begrijpen en vice versa. Ik probeer daar een beetje de tolk tussenin te zijn.Hoe ben je bij DigiBase gekomen?
Ze hadden toen der tijd een keer een koffieochtend waar je je voor kon inschrijven. En ik hoorde dat via een docent van mij. Die zei "Joh, jij vindt dit volgens mij interessant, moet je je eens voor inschrijven". Uiteindelijk heb ik me de dag van te voren om 17:00 nog ingeschreven. Toen ik daar aankwam hadden ze me helemaal niet meer verwacht. Ze hadden de dag ervoor gekeken en niemand had zich ingeschreven, dus ik was de enige op dat moment. Toen heb ik van Mark Bak een rondleiding gekregen en hij heeft mij toen een leuk voorstel gedaan. Zodoende ben ik hier terecht gekomen. In eerste instantie zouden we het een half jaar proberen om te kijken of het van beide kanten zou bevallen. Hun hadden dit hiervoor ook nog nooit gedaan. Uiteindelijk is het heel goed uitgepakt en zit ik nu op mijn plek.
Kenmerkt het anders kijken naar dit soort processen de organisatie?
Ja zeker. Er zijn heel veel mogelijkheden. Wil je bijvoorbeeld een cursus doen waarvan jij denkt dit zou heel waardevol voor het bedrijf kunnen zijn. Dan zeggen ze ga maar op zoek en krijg je min of meer ruimte om met een goed voorstel te komen. Na een goed gesprek wordt het dan geregeld en kan je de training of cursus volgen.Jij zou het dus andere studenten zeker aanraden om hier ook een bak koffie te komen drinken?
Ja 100%. Ik geef nu zelf les ook op de Hogeschool Utrecht. Ook via een oud docent die vroeg: "Wij zoeken nog docenten die Revit les kunnen geven". Dus ik heb dat bij Digibase neergelegd of dat mogelijk zou zijn eens in de 2 weken voor 2 uurtjes. En daar werd toen eigenlijk direct enthousiast op gereageerd. Die studenten komen nu hier ook weer een keer langs om te kijken wat we allemaal doen. Ik zou ze ook echt aanraden om hier het gesprek aan te gaan. Want de mogelijkheden zijn echt enorm.
Zijn er daarnaast nog dingen die het werk bijzonder maken?
De vrijheid om dingen te ondernemen, in mijn geval het les geven maar ook het uitzoeken van trainingen. Dat die mogelijkheden er zijn geeft een hele hoop vrijheid. Daarnaast heel cliché, maar de gezelligheid onder de collega's, je hoort het overal maar het is bij Digbase ook echt zo. Er heerst een informele sfeer en je hoeft ook echt niet aan te kloppen voordat je bij iemand binnen mag.
En de faciliteiten zijn hier wel echt heel gaaf. Als ik de hele vrijdagmiddag ga zitten spelen met een VR bril om te kijken hoe dat werkt en een model wil oppakken waaraan in heb gewerkt. Dat wordt alleen maar toegejuicht om dat te doen. Dus ook de vrijheid die je krijgt om je daarin te verdiepen.