Arbeidsvoorwaardengesprek: de aandachtspunten voor werkgevers
Arbeidsvoorwaarden: een belangrijk onderdeel bij het aannemen van nieuwe medewerkers. Toch is dit niet iets wat je bespreekt tijdens de eerste sollicitatiegesprekken. Zodra je denkt de juiste kandidaat te hebben gevonden, is het wel van belang om een arbeidsvoorwaardengesprek te voeren. Lees in dit blog alles over het arbeidsvoorwaardengesprek en de aandachtspunten en tips voor jou als werkgever.
Wat is een arbeidsvoorwaardengesprek?
Een arbeidsvoorwaardengesprek is een gesprek waarbij jij als werkgever de gelegenheid krijgt om met een potentiële werknemer een overeenstemming te bereiken over de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Het gesprek wordt ook weleens een salarisonderhandeling genoemd en is de laatste stap in het wervingsproces van nieuwe medewerkers.
Een arbeidsvoorwaardengesprek begint meestal met een aanbod van de werkgever. De potentiële werknemer heeft de keuze om het aanbod gelijk te accepteren of te onderhandelen over de voorwaarden. Als werkgever is het altijd handig om een deadline te vermelden om ervoor te zorgen dat de onderhandelingen in korte tijd plaatsvinden. Je wilt nou eenmaal snel aan de slag met je nieuwe medewerkers, toch?
Wat zijn de verschillende arbeidsvoorwaarden?
In een arbeidsvoorwaardengesprek worden de arbeidsvoorwaarden besproken. Maar wat zijn de verschillende soorten arbeidsvoorwaarden precies? Er bestaan namelijk meerdere soorten arbeidsvoorwaarden: de belangrijkste zijn de primaire- en de secundaire arbeidsvoorwaarden. Over deze arbeidsvoorwaarden kan met de werknemer worden onderhandeld. Je leest in dit blog alles over de verschillende soorten arbeidsvoorwaarden.
Hoe bereid je je als werkgever het beste voor op een arbeidsvoorwaardengesprek?
Zoals bij elke onderhandeling of elk gesprek in een sollicitatieprocedure is de voorbereiding essentieel. Niet alleen om je potentiële kandidaten een goede ervaring te geven, maar ook voor een succesvolle onderhandeling is het van belang om tijdens de voorbereiding op een arbeidsvoorwaardengesprek de volgende punten in overweging te nemen:
Welke mogelijkheden heb je als werkgever?Zorg dat je vooraf wat informatie vergaart. Bekijk wat de verplichtingen van je collectieve arbeidsovereenkomst (cao) zijn. Voordat je een aanbieding aan een kandidaat doet is het goed om te weten dat dit in overeenstemming is met de arbeidswetgeving. Bedenk daarbij ook goed wat de financiële gevolgen voor jouw organisatie zijn van de vergoeding die je in gedachten hebt.
Hoe hard heeft jouw organisatie deze kandidaat nodig?Is dit echt een kandidaat die je niet kan laten schieten en ben je daarom bereid om net iets meer te bieden voor een topkandidaat? Of heb je veel sollicitaties ontvangen waardoor je een ruim kandidaten aanbod voor deze functie hebt?
Aandachtspunten arbeidsvoorwaardengesprek
Met welke aandachtspunten moet je als werkgever rekening houden tijdens een arbeidsvoorwaardengesprek? Verschillende aandachtspunten zijn belangrijk om te voorkomen dat je cruciale onderhandelingsfouten maakt. Hieronder hebben wij de belangrijkste onderdelen die je tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek met je kandidaat zult bespreken opgesomd:
Passend salaris
Het is handig om vooraf een salarisschaal vast te leggen. Dit zorgt ervoor dat er niet te grote verschillen zijn tussen je werknemers die dezelfde functie hebben. Daarnaast blijven op deze manier de loonkosten voor jouw bedrijf betaalbaar. Je kunt de kandidaat natuurlijk vragen om te vragen naar het gewenste salaris, want ook kandidaten zullen erover nadenken wat zij willen verdienen. Door vooraf een salarisschaal vast te leggen kan je een aanbod doen dat aansluit bij jouw bedrijfsdoelen. Tenslotte zorgt transparantie ook voor de juiste verwachtingen bij de kandidaat.
Bepaal dus vooraf wat de onder- en bovengrens is van een passend loon. Hiermee heb je voor jezelf een bandbreedte waarbinnen je kunt blijven in de salarisonderhandeling met de kandidaat. Tip: zet tijdens de salarisonderhandeling altijd iets lager in dan wat je op het oog hebt. De werknemer zet juist vaak hoger in, waardoor de kans groot is dat je op een passend loon uitkomt.
Gepersonaliseerde arbeidsvoorwaarden
Denk vooraf na welke (unieke) arbeidsvoorwaarden je jouw nieuwe werknemers kan bieden naast het salaris. Alleen salaris is namelijk niet alles. Als het salaris wat jij als werkgever in gedachte hebt voor de kandidaat tegenvalt, kan je dat wellicht met de juiste, unieke arbeidsvoorwaarden compenseren. Denk hier bijvoorbeeld aan de volgende mogelijkheden:
Extra vakantiedagen: werknemers hebben recht op een wettelijk aantal vakantiedagen. Is er voor jou als bedrijf ruimte om een flexibele vakantieregeling te treffen of extra vakantiedagen te verschaffen?;
Opleidingen en cursussen: de meeste werknemers zullen zich graag willen ontwikkelen en doorgroeien waar mogelijk. Denk eens na over welk opleidingsbudget je jouw werknemers kunt aanbieden. Naast dat dit een aantrekkelijke voorwaarde voor een werknemer kan zijn, kan het voor jou als werkgever ook een manier zijn om je personeel langer vast te houden. Nog meer tips hoe je je personeel aan jouw organisatie kunt binden? Je leest het hier;
Doorgroeimogelijkheden: promoties zijn van tevoren natuurlijk altijd lastig te beloven, maar je kan de kandidaat wel informeren over de mogelijkheden binnen de organisatie. Zijn er andere afdelingen of functies waar de werknemer kan doorgroeien of kan je werknemer een promotie maken naar een hogere functie?;
Flexibel werken: thuiswerken is niet langer taboe en het aanbieden van flexibele werkmogelijkheden is voor veel werknemers aantrekkelijk;
Unieke arbeidsvoorwaarden: zijn er mogelijkheden binnen jouw organisatie om je werknemers unieke arbeidsvoorwaarden aan te bieden? Denk eens aan het aanbieden van een prestatiebeloning, sportabonnement, fietsplan, kapper etc.;
Reiskosten: wanneer een werknemer verder weg woont en meer reistijd en afstand naar het werk geeft, is het in dit geval redelijk om de werknemer te compenseren. Bespreek in dit geval goed wat precies wordt vergoed en hoe het bedrijf de reiskostenvergoeding organiseert.
Is jouw bedrijf aangesloten bij een cao? Houd er dan rekening mee dat je vanuit de cao meestal verplicht bent om een aantal secundaire arbeidsvoorwaarden aan te bieden.
Stappen voor een geslaagd arbeidsvoorwaardengesprek
Een arbeidsvoorwaardengesprek heeft een aantal standaard onderdelen. Door deze stappen scherp te hebben, is het voor jou als werkgever makkelijker om het onderhandelingsproces te standaardiseren. Op deze manier haal je het meeste uit deze gesprekken met je kandidaten. Welke stappen je moet volgen voor een geslaagd arbeidsvoorwaardengesprek, zetten wij hieronder voor je op een rijtje:
Verwelkom je kandidaat: verwelkom de kandidaat op een open en vriendelijke manier. Stel jezelf eerst voor en geef aan dat je uitkijkt naar het gesprek;
Small talk: voer altijd eerst even een klein gesprekje met de kandidaat. Een persoonlijk praatje is altijd goed om het ijs te breken en de kandidaat op zijn gemak te stellen;
Doe het eerste bod: begin als eerste met het bespreken van het bod. Wanneer je het aanbod voorafgaand aan het gesprek al naar de kandidaat hebt gestuurd, kan je dat nu rustig doorlopen. Zorg ervoor dat je duidelijk toelicht welke keuzes er zijn gemaakt en dat je enthousiast overkomt. Je wilt er namelijk voor zorgen dat je kandidaat dit ook een goed bod vindt;
Stel vragen: geef aan de sollicitant de kans om te reageren op het bod en vragen te stellen. Tijdens het gesprek is het belangrijk dat je alle vragen kan beantwoorden en verduidelijken;
Wijzigingen bekijken: is de kandidaat het nog niet helemaal eens met de voorwaarden? Bekijk samen welke voorwaarden gewijzigd kunnen worden en probeer altijd samen met de kandidaat hierover na te denken. Houd hierbij natuurlijk jouw onderhandelingsmarge in gedachte, maar natuurlijk wil je de kandidaat ook binnenhalen;
Vervolgstappen: zorg ervoor dat je de kandidaat altijd aan het eind van het gesprek meeneemt in de vervolgstappen van het proces. Zo weet de kandidaat precies hoe de opvolging na het gesprek zal verlopen. Een goede opvolging leidt tot een betere kandidaatervaring.
Op zoek naar nieuw personeel voor jouw organisatie?
Heb je een personeelsvraagstuk en is jouw organisatie actief in de bouw, civiele techniek, installatietechniek of industrie? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Of het nu gaat om het werven van een nieuwe collega, het verleggen van het juridisch werkgeverschap, hulp bij het voorbereiden van arbeidsvoorwaardengesprekken met kandidaten of zelfs het begeleiden van uitstroom. Met specialistische vakkennis uit jouw branche en jarenlange ervaring zorgen wij voor de juiste match en duurzame arbeidsrelaties. Allemaal zodat jij je kunt blijven focussen op je core-business en kunt doorgroeien.
Benieuwd naar onze toegevoegde waarde voor jouw organisatie? Maak kennis met Kracht!
Mail mij wanneer er soortgelijke blogs gepost worden!