Een goed cv in 6 stappen
Hoe maak je een goed cv? In 6 stappen vertellen wij jou hoe je een professioneel cv maakt en wat je wel en niet op je cv zet.
Arbeidsvoorwaarden: een belangrijk onderdeel bij het aannemen van nieuwe medewerkers. Toch is dit niet iets wat je bespreekt tijdens de eerste sollicitatiegesprekken. Zodra je denkt de juiste kandidaat te hebben gevonden, is het wel van belang om een arbeidsvoorwaardengesprek te voeren. Lees in dit blog alles over het arbeidsvoorwaardengesprek en de aandachtspunten en tips voor jou als werkgever.
Een arbeidsvoorwaardengesprek is een gesprek waarbij jij als werkgever de gelegenheid krijgt om met een potentiële werknemer een overeenstemming te bereiken over de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Het gesprek wordt ook weleens een salarisonderhandeling genoemd en is de laatste stap in het wervingsproces van nieuwe medewerkers.
Een arbeidsvoorwaardengesprek begint meestal met een aanbod van de werkgever. De potentiële werknemer heeft de keuze om het aanbod gelijk te accepteren of te onderhandelen over de voorwaarden. Als werkgever is het altijd handig om een deadline te vermelden om ervoor te zorgen dat de onderhandelingen in korte tijd plaatsvinden. Je wilt nou eenmaal snel aan de slag met je nieuwe medewerkers, toch?
In een arbeidsvoorwaardengesprek worden de arbeidsvoorwaarden besproken. Maar wat zijn de verschillende soorten arbeidsvoorwaarden precies? Er bestaan namelijk meerdere soorten arbeidsvoorwaarden: de belangrijkste zijn de primaire- en de secundaire arbeidsvoorwaarden. Over deze arbeidsvoorwaarden kan met de werknemer worden onderhandeld. Je leest in dit blog alles over de verschillende soorten arbeidsvoorwaarden.
Zoals bij elke onderhandeling of elk gesprek in een sollicitatieprocedure is de voorbereiding essentieel. Niet alleen om je potentiële kandidaten een goede ervaring te geven, maar ook voor een succesvolle onderhandeling is het van belang om tijdens de voorbereiding op een arbeidsvoorwaardengesprek de volgende punten in overweging te nemen:
Met welke aandachtspunten moet je als werkgever rekening houden tijdens een arbeidsvoorwaardengesprek? Verschillende aandachtspunten zijn belangrijk om te voorkomen dat je cruciale onderhandelingsfouten maakt. Hieronder hebben wij de belangrijkste onderdelen die je tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek met je kandidaat zult bespreken opgesomd:
Het is handig om vooraf een salarisschaal vast te leggen. Dit zorgt ervoor dat er niet te grote verschillen zijn tussen je werknemers die dezelfde functie hebben. Daarnaast blijven op deze manier de loonkosten voor jouw bedrijf betaalbaar. Je kunt de kandidaat natuurlijk vragen om te vragen naar het gewenste salaris, want ook kandidaten zullen erover nadenken wat zij willen verdienen. Door vooraf een salarisschaal vast te leggen kan je een aanbod doen dat aansluit bij jouw bedrijfsdoelen. Tenslotte zorgt transparantie ook voor de juiste verwachtingen bij de kandidaat.
Bepaal dus vooraf wat de onder- en bovengrens is van een passend loon. Hiermee heb je voor jezelf een bandbreedte waarbinnen je kunt blijven in de salarisonderhandeling met de kandidaat. Tip: zet tijdens de salarisonderhandeling altijd iets lager in dan wat je op het oog hebt. De werknemer zet juist vaak hoger in, waardoor de kans groot is dat je op een passend loon uitkomt.
Denk vooraf na welke (unieke) arbeidsvoorwaarden je jouw nieuwe werknemers kan bieden naast het salaris. Alleen salaris is namelijk niet alles. Als het salaris wat jij als werkgever in gedachte hebt voor de kandidaat tegenvalt, kan je dat wellicht met de juiste, unieke arbeidsvoorwaarden compenseren. Denk hier bijvoorbeeld aan de volgende mogelijkheden:
Is jouw bedrijf aangesloten bij een cao? Houd er dan rekening mee dat je vanuit de cao meestal verplicht bent om een aantal secundaire arbeidsvoorwaarden aan te bieden.
Een arbeidsvoorwaardengesprek heeft een aantal standaard onderdelen. Door deze stappen scherp te hebben, is het voor jou als werkgever makkelijker om het onderhandelingsproces te standaardiseren. Op deze manier haal je het meeste uit deze gesprekken met je kandidaten. Welke stappen je moet volgen voor een geslaagd arbeidsvoorwaardengesprek, zetten wij hieronder voor je op een rijtje:
Heb je een personeelsvraagstuk en is jouw organisatie actief in de bouw, civiele techniek, installatietechniek of industrie? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Of het nu gaat om het werven van een nieuwe collega, het verleggen van het juridisch werkgeverschap, hulp bij het voorbereiden van arbeidsvoorwaardengesprekken met kandidaten of zelfs het begeleiden van uitstroom. Met specialistische vakkennis uit jouw branche en jarenlange ervaring zorgen wij voor de juiste match en duurzame arbeidsrelaties. Allemaal zodat jij je kunt blijven focussen op je core-business en kunt doorgroeien.
Benieuwd naar onze toegevoegde waarde voor jouw organisatie? Maak kennis met Kracht!