Woningnood oplossen?
In dit blogartikel lees je meer over hoe we de woningnood in Nederland kunnen oplossen en wat daar voor nodig is.
Wil jij beter zichtbaar zijn op LinkedIn? Bijvoorbeeld omdat je op zoek gaat naar een nieuwe baan of wil opvallen bij recruiters en hiring managers? Dan is je LinkedIn profiel verbeteren een must! Begin dan met het opstellen van een sterk en onderscheidend LinkedIn profiel. In dit blog delen we 10 praktische tips vanuit onze ervaring als recruitmentspecialist om jouw LinkedIn profiel te verbeteren en zo beter zichtbaar te zijn, meer connectieverzoeken te ontvangen en je kansen op jouw droombaan te vergroten. Laten we beginnen!
Een foto zegt meer dan 1.000 woorden. Én jouw profielfoto is vaak het eerste wat profielbezoekers zien. Een goede profielfoto is daarom essentieel om een goede indruk te maken. Kies een professionele foto waar je gezicht goed op te zien is. Kies niet voor selfies en vakantiefoto's, maar schakel juist een fotograaf in. Bij Kracht werken we bijvoorbeeld samen met een professionele fotograaf die al onze profielfoto's maakt. Essentieel voor een uniforme uitstraling!
Onder je naam zie je een tekstregel staan. Deze heet de kopregel en is ook een belangrijk onderdeel van je profiel. De kopregel wordt getoond in de nieuwsoverzichten en zoekresultaten. Daarom biedt dit de uitgelezen kans om jezelf te onderscheiden en jouw toegevoegde waarde te laten zien. Schrijf daarom een concrete kopregel die de lezer direct duidelijk maakt wie je bent en wat je doet. Bij Kracht gebruiken we bijvoorbeeld: "Ik help bouwkundigen van een goede naar een betere baan!"
De Creatormodus is een functie van LinkedIn om jouw invloed en bereik te vergroten. Door deze in te schakelen op je profiel vestig je meer aandacht op jouw posts. Je kunt maximaal vijf hashtags toevoegen. Kies deze slim uit en zorg dat ze relevant zijn voor jouw functie en vakgebied. Het gaat je helpen om als een specialist gezien te worden en meer profielweergaven en interactie met jouw posts te krijgen.
Een mooi en relevant profiel is belangrijk, maar uiteindelijk draait alles om persoonlijk contact. Om die reden is het belangrijk dat je connecties contact met je kunnen opnemen. Dit doe je door je contactgegevens toe te voegen via het potlood-icoontje rechstboven in je profiel. Voeg (bij voorkeur je zakelijke) e-mailadres toe en eventueel je telefoonnummer. Veel professionals kiezen er ook voor om hun contactgegevens ook te vermelden onderaan de infotekst. Lees het volgende punt voor meer hierover.
Deze info tekst dient als samenvatting voor je profiel en geeft je de kans om jezelf te presenteren en in de spotlight te zetten. Schets een compleet beeld van jezelf, je werkervaring en je toegevoegde waarde voor de bezoeker. Met andere woorden: wie help je, wat is jouw oplossing of werkwijze en waarom zouden mensen met je samen moeten werken. Dat is het zakelijke stukje. Als recruitmentspecialisten lezen wij ook graag over wie je bent in je privéleven. Je kunt er dus ook voor kiezen om je hobby's en interesses te delen om een beter beeld van jezelf te geven.
In de sectie ervaring voeg je alle relevante functies, werkgevers en werkervaring toe zodat jouw profielbezoekers kunnen lezen wat jouw ervaring is en wat je allemaal gedaan hebt om tot die ervaring te komen. Voeg een functie toe bij een bedrijf en vermeld in de beschrijving wat je precies gedaan hebt. Bijvoorbeeld wat jouw taken en verantwoordelijkheden zijn, aan welke projecten je hebt gewerkt of welke resultaten je geboekt hebt. Voeg hier al je functies toe, waarbij je huidige functie natuurlijk het belangrijkste is!
Je LinkedIN profiel is als het ware jouw digitale cv. De tips in dit blog, over wat je wel en niet in je cv plaatst, gelden ook voor jouw LinkedIn profiel.
Geef aan welke opleidingen je hebt gevolgd en welke diploma's je hebt behaald. Vergeet daarbij ook je middelbare school niet. Door deze sectie goed in te vullen laat je zien waar jouw ervaring vandaan komt en dat je ontwikkeling heel serieus neemt in jouw carrière. Doe dat niet alleen door je opleidingen maar voeg ook je aanvullende cursussen, licenties, certificaten en vrijwilligers ervaringen toe.
Laat bezoekers weten over welke skills jij bezit. Je Je kunt maximaal 50 vaardigheden toevoegen aan je profiel, maar de top 3 skills zijn altijd zichtbaar voor je profielbezoekers. Zorg dus dat de top 3 vaardigheden aansluiten bij jouw functie of gewenste functie. Jouw connecties kunnen deze skills voor je onderschrijven en daarmee aangeven dat jij deze skill bezit.
Soft skills zijn belangrijk bij het solliciteren, want ze laten namelijk zien dat jij over de juiste vaardigheden beschikt en een prettige collega bent. Wil jij ontdekken wat jouw breintalenten zijn? Kracht werkt samen met de BrainsFirst NeurOlympics. Deze tool bestaat uit een reeks van boeiende games die inzicht geven in jouw cognitieve talenten. De NeurOlympics is geen intelligentietest, maar laat je wel zien waar jouw brein van nature goed in is.
Als een bedrijf, bijvoorbeeld een hotel of winkel, beschikt over goede reviews dan is men sneller geneigd om bij ze te kopen. Onderschat de kracht van sociale bewijskracht dus niet! Het is niet voor niets één van de zes overtuigingsprincipes van Cialdini. LinkedIn biedt je via aanbevelingen de kans om hier gebruik van te maken. Laat leveranciers, klanten, oud-collega's of klasgenoten beschrijven hoe ze de samenwerking met jou hebben ervaren. Probeer ten minste 3 aanbevelingen te verzamelen. Tip: geef een aanbeveling aan een ander en vraag er eentje terug.
LinkedIn legt steeds meer nadruk op visuele aspecten. En zeg nou zelf, een visueel mooi profiel is stukken leuker om te lezen. Zorg er daarom voor dat jouw profiel er aantrekkelijk uitziet door verschillende visuele elementen toe te voegen. Plaats een achtergrondbanner bovenaan je profiel met afmetingen van 1584 x 396 pixels. Hier kun je veel leuke dingen mee doen. Bij Kracht verwerken we daar een stukje branding en onze persoonlijke contactgegevens in. Bij de sectie ‘Ervaring' kun je ook media en links toevoegen. Sinds enige tijd heeft LinkedIn ook de ‘Uitgelicht' functie. Daarin kun je aantrekkelijke content, artikelen, posts, foto's en links laten zien. Hiermee houd je de aandacht van je profielbezoekers langer vast.
Ben je op zoek naar een nieuwe baan? Zet dan je ‘Beschikbaar voor werk' aan. Deze handige functie van LinkedIn kun je gebruiken om recruiters en hiring managers te laten weten dat jij openstaat voor een nieuwe uitdaging. Hiermee vergroot je jouw zichtbaarheid enorm! Zorg er dan dus wel voor dat je eerst alle tips uit deze blog hebt opgevolgd.
Wil je niet dat iedereen kan zien dat je beschikbaar bent? Kies dan voor de optie ‘Alleen recruiters'. Je bent dan alleen zichtbaar voor LinkedIn leden die beschikken over het Recruiter-pakket. Bovendien is je huidige werkgever dan niet op de hoogte! Wil je graag van de daken schreeuwen dat je klaar bent voor een nieuwe stap? Kies dan voor de optie ‘Alle leden'. Je profielfoto krijgt dan ook een groene rand met de tekst ‘Open to Work'. Zo val je nog meer op!
Tip: kom je ergens niet uit of wil je weten hoe een bepaalde functie precies werkt? Bekijk dan eens hier de handige (Nederlandstalige) handleidingen van LinkedIn.
Aan de hand van onze tips kan je je LinkedIn profiel verbeteren. Door deze tips consistent toe te passen, neemt de deskundigheid van je profiel toe. Hoe deskundig je profiel is, kan je checken op je eigen profiel, onder de samenvatting. Benieuwd hoe je LinkedIn in kan zetten bij het vinden van een nieuwe baan? Lees hier alles over het optimaal gebruik van LinkedIn om jouw droombaan te vinden.
Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Zet de eerste stap naar jouw nieuwe baan met een optimaal LinkedIn profiel. Lijkt een baan in de sales jou wat? Neem dan eens een kijkje op onze werken bij Kracht pagina. Misschien is een functie als Consultant wel iets voor jou. Of ga direct naar onze interne openstaande vacatures.