Alles wat je moet weten over arbeidsvoorwaarden

Anouk van der Maeden
  • Door: Anouk van der Maeden
  • Tags: Branche

Arbeidsvoorwaarden

Een onderwerp dat van cruciaal belang is voor werknemers overal ter wereld: de arbeidsvoorwaarden. Deze voorwaarden zijn veel meer dan alleen maar salaris. Ze staan in je contract en kunnen afhankelijk zijn van een cao of de wet. Wat moet je als werknemer weten over arbeidsvoorwaarden? Wij nemen je in dit blog mee.

Wat zijn arbeidsvoorwaarden?

Arbeidsvoorwaarden zijn de voorwaarden voor je baan. Ze verwijzen naar de afspraken tussen werkgevers en werknemers met betrekking tot de voorwaarden van de werkrelatie. Denk bijvoorbeeld aan het aantal uur dat je werkt, het salaris dat je ontvangt en het aantal vakantiedagen. Voordat je aan een nieuwe baan begint, bespreek je met je werkgever de arbeidsvoorwaarden die erbij horen. Hierin onderscheiden we twee soorten voorwaarden: primaire arbeidsvoorwaarden en secundaire arbeidsvoorwaarden.

Soorten arbeidsvoorwaarden

Om het verschil tussen de verschillende soorten arbeidsvoorwaarden uit te leggen, hebben wij de soorten arbeidsvoorwaarden voor je op een rijtje gezet.

Primaire arbeidsvoorwaarden

Primaire arbeidsvoorwaarden zijn de bekende afspraken die werkgever altijd met werknemers maken. Zoals:

  • het salaris dat je gaat verdienen;
  • het aantal uur dat je gaat werken;
  • de werktijden;
  • aantal vrije dagen;
  • verlofregelingen;
  • contractduur;
  • en vakantiegeld.

Soms staan deze arbeidsvoorwaarden vastgelegd in een cao, maar ze kunnen ook onder een bedrijfsregeling vallen. Over primaire arbeidsvoorwaarden kan je dus onderhandelen, maar het kan zijn dat een werkgever zich aan bepaalde regels of wetten moet houden die zijn opgesteld in een cao.

Benieuwd hoe je alles uit jouw salaris kunt halen? Lees hier onze tips over hoe je een salarisonderhandeling aanpakt.

Secundaire arbeidsvoorwaarden

De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn voorwaarden die bovenop de primaire arbeidsvoorwaarden komen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

Er zijn nog enorm veel andere voorwaarden te bedenken en een hoop regels en kleine lettertjes. Bovendien zijn ze vaak onderhandelbaar en niet bij iedere werkgever gelijk. Bij Kracht komt bijvoorbeeld een barber op kantoor om de mannelijke collega's te knippen en mogen de dames naar een nagelstyliste om hun nagels te laten doen. Klinkt, als muziek in de oren, toch? Bekijk eens onze interne vacatures.

Flexibele secundaire arbeidsvoorwaarden

Het kan ook zijn dat je als werkgever flexibele secundaire arbeidsvoorwaarden aanbiedt. Als werkgever kan je dan voor een deel zelf kiezen welke voorwaarden je wil. Een voorbeeld hiervan is dat je vakantiedagen mag gebruiken om bijvoorbeeld een opleiding te betalen of dat je bijvoorbeeld van persoonlijk bonussen extra vakantiedagen mag opnemen.

Tertiaire arbeidsvoorwaarden

Ten slotte zijn er ook nog tertiaire arbeidsvoorwaarden. Dit zijn extra's die werkgevers hun werknemers kunnen bieden. Deze voorwaarden worden over het algemeen niet opgenomen in het arbeidscontract. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een verjaardagscadeautje, kerstpakket, teamuitjes of een bedrijfsvakantie.

Je sollicitatiegesprek is goed gegaan. De werkgever en jij zijn erg enthousiast. Dan is het tijd voor het gesprek over je arbeidsvoorwaarden. Een belangrijk gesprek om samen met je toekomstige werkgever de belangrijkste voorwaarden te bespreken, zoals het salaris, werkdagen, bonussen, verlofregelingen en eventuele andere extra's. Hoe haal je alles uit zo'n arbeidsvoorwaardengesprek? Bekijk hier onze 6 tips om alles uit jouw arbeidsvoorwaardengesprek te halen.

Arbeidsvoorwaarden: wetgeving en cao's

Om werknemers te beschermen, zijn sommige voorwaarden wettelijk vastgelegd. Zo geldt er bijvoorbeeld een wettelijk minimumloon en een minimum aantal vakantiedagen. Daarnaast zijn er ook wettelijke richtlijnen over rust- en werktijden, veiligheid, verlofregelingen en gelijke behandeling op de werkvloer.

Arbeidsvoorwaarden vaststellen

Als werkgever stel je jezelf natuurlijk de vraag hoe je het beste je arbeidsvoorwaarden kunt vaststellen? Wij nemen je graag mee in welke zaken relevant zijn bij het vaststellen van voorwaarden voor je nieuwe en bestaande medewerkers. Voordat je een arbeidsvoorwaardengesprek ingaat is het belangrijk om deze factoren helder voor ogen te hebben:

  • De wettelijke richtlijnen, zoals minimumloon, vakantiedagen etc.
  • Eventuele cao binnen jouw branche;
  • Zorg dat de arbeidsvoorwaarden passen bij de medewerkers die je wilt aantrekken;
  • Financiële bandbreedte voor de salarisonderhandeling;
  • De speelruimte binnen de overige voorwaarden;
  • Balans tussen de arbeidsvoorwaarden van een nieuwe medewerker ten opzichte van bestaande medewerkers.

Arbeidsvoorwaarden verbeteren

Wil jij graag jouw arbeidsvoorwaarden binnen jouw bedrijf verbeteren? Dan is het belangrijk om eens te kijken naar de secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden die je aanbiedt. Deze kunnen namelijk voor een kandidaat doorslaggevend zijn om voor jouw bedrijf te kiezen.

Vraag eens bij de medewerkers uit waar zij nou belangrijk vinden. Waarom werken ze voor jouw bedrijf? En leg deze vraag ook voor aan je kandidaten. Deze antwoorden kunnen je inzichten bieden om je als bedrijf positief te onderscheiden van anderen en medewerkers voor langere tijd aan je te binden.